söndag 5 maj 2013

Emma gick på Knock i Helsingborg

Helgen bjöd på solsken och friska vindar när årets Springtime avgjordes. Förhandstipsen sa att det skulle bli en riktigt hård fight mellan GP-ledaren Ola Stigmar och regerande mästaren Emma Blomsterberg.

Det visade sig dock att Emma, som är rutinerad räv när det gäller Springtime, navigerade skickligt mellan de många löparna och gick på knock. Ola kom bort lite i vimlet, blev lite chockad av Pålsjöbacken och kunde inte riktigt upprepa det fina flyt han hade i Skrylle för två veckor sedan. Efter en seg sista kilometer rosslade han dock i mål på det nya personliga rekordet 42:17.


Emma visade var skåpet skulle stå

Detta hjälpte som sagt inte eftersom Emma även hon slog nytt mil-pers på ypperliga 46:15 (omräknat till 40:42). Tiden räckte till en total 35:e plats bland damerna och alltså en förstaplats bland lördagens uvar. Innan loppet hade Emma och tonat ned förväntningarna men på sociala medier efter loppet erkände hon att hon "bestämt mig för att gå ut och köra hårdare än vad jag brukar, sen fick det bära eller brista", en taktik som Ola alltså fick smaka på både till för-, huvud- och efterrätt.


Munter GP-ledare

Ola som tog sin tredje andraplats får vänta in sin första vinst i GP-sammanhang. "Jag vet inte varför jag inte fick till det riktigt, jag trodde faktiskt jag skulle kunna komma under 42 idag", sa han över en kaka, en chokladboll, lite cheese cake, chips, hamburgare och en Coca Cola efter loppet. Han kan trösta sig med att vara GP-ledare även i fortsättningen.

Nästa vecka drar GP-cirkusen till Lund för en riktig smällkaramell.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar