lördag 2 augusti 2014

Hett på Åsen

Förra helgen var det dags för högsommarprövningen Åsulllen, det blev en etappseger för Ola och en fin andraplats för Anders H. Läs Olas rapport nedan:


Som vanligt när det gäller just Åsullsloppet så var det ovisst vilka deltagare som skulle dyka upp. Två uvar samåkte tillsammans från Lundatrakten Ola och Anders. Under resan mot åsen så diskuterades mest om Emma skulle dyka upp eller om någon annan mörkat sin ankomst. Väl framme åkte vi upp till målgången och satte varsin vattenflaska, värmen var påtaglig och vi konstaterade att det kommer bli en varm tillställning detta.

 Nere vid kyrkan skymtades ingen annan uv och vi drog en lättande suck. Då såg jag något hoppandes och studsandes i skuggan under motorvägen. Ett energiskt värmande och flaxande, vi tittade frågande på varandra ,är detta en deltagare och isåfall vem är det. Plötsligt kommer han springa de mot oss och det är då jag ser vem det är, med sina patenterade "mothergoose" pilotglasögon gick det inte att ta miste på, det var Jimmy, löparen som dök upp under förra Pre 5k i Lund. Han såg vass och taggad ut men lät meddela oss att han kommer göra Uv-debut nästa säsong.

Starten gick prick kl 11 och den jobbiga stigningen i 27 graders värme kunde börja. Då jag såg mig själv som favorit i fältet och kände mig ganska säker på en seger så öppnade jag i ett lågt och bekvämt tempo, men jag var inte ensam. Lätt och smygandes tyst precis som i Lund för ett år sedan låg han tätt bakom mig, hans steg lät skrämmande lätta. Efter halva loppet kommer han upp jämnsides med mig och går om och lägger sig framför mig. Mina ben kändes tunga och hans ben såg sjukt lätta och pigga ut. Jag blev lite frustrerad och tänkte att även om han inte är med och tävlar om poängen så skall han inte vinna loppet. Jag samlade lite kraft och gick upp bredvid honom och ville kolla av läget med flåset. Jag frågade hur det kändes och när jag fick ett sluddrigt och otydligt svar tillbaka så la jag in en extra växel och kunde bekvämt springa in som etappsegrare på tiden 15:17. Ca 40 sek före en tapper Jimmy som inte tog någon exakt tid med klocka. Anders kom in på 17:21 och konstaterade att han hade kunnat pressa tiden lite till. Tack Anders och Jimmy för ett trevligt lopp uppför åsen.

1 kommentar:

  1. Tjenare LK Uven! Jimmie här... ville bara säga grattis än en gång till Ola's starka seger i Åsullsloppet nu senast. Ola imponerade stort där på slutet och drog ifrån bra efter halva loppet, och bra kämpat av Anders med. För övrigt en mycket fin och lättlöpt bana dom 3 kilometrarna uppförs, som jag ser fram emot att få springa ingen nästa år. Måste även passa på att berömma LK Uven för ert trevliga bemötande och härliga löpargäng som ni är, helt klart Sverige's bästa! Jag är med största längtan med från start nästa år och springer för LK Uven, ska bli spännande att få vara med och "slåss" om poängställningarna i UV-GP 2015. Närmast riktas blickarna åt Pre Tartan 5K Challenge i Lund som jag har tränat stenhårt inför, revanschlusten är stor från förra året då Martin vann den gången, dom båda brödrarna var blixtsnabba ut redan från start minns jag (mitt första löparminne), försökte hänga på så gott jag kunde fram tills vid 1,5 varv sen blev det tvärstopp och jag fick tyvärr avbryta loppet alltför tidigt, vilket jag ångrar idag. Detta var mitt första lopp någonsin, och även första gången som jag var på Lunds Centrala Idrottsplats, sedan dess har löpningen blivit beroendeframkallande och jag stortrivs numera och känner mig som hemma på Lunds Centrala Idrottsplats, och har i år som bäst gjort 50 varv runt banan i ett sträck, 2 gånger om dessutom vid två olika tillfällen, bara för vara säker på att jag är väl förberedd denna gången ;D Håller tummarna nu att många löpare och även publik dyker upp, så vi får en riktigt härlig och lyckad tävlingsdag nu i Lund den 16:e. Jag önskar er alla i LK Uven lycka till, och må bäste man eller kvinna vinna loppet!

    Mycket Vänliga Löparhälsningar / Jimmie

    SvaraRadera