söndag 15 september 2019

Emma tog Dubbel i Pallplatser

Två Grand Prix -lopp på två veckor. Både i Hässleholmsloppet och Hövdingeloppet var Emma den enda representanten från LK Uven men hon höll fanan högt och sprang hem en andraplats och en tredjeplats i loppen.

I Hässleholm hade de taggat till den redan tuffa banan ytterligare. Detta hindrade in te Emma från att köra en repris på förra årets tredjeplats.

Prispallen i Hässleholm


I gårdagen Hövdingelopp blev det ett ännu bättre resultat då hennes 44:59 på den tuffa 10 km banan räckte till en andraplats.

Emmas fina höstform borde...om man spekulerar, kanske räcka till en hög placering i årets GP. Troligtvis finns några andra uvar med en del poäng men Emma kanske ligger bäst till, eller i alla fall nästan.

söndag 1 september 2019

Maratonbastu i Helsingborg

Två uvar tog värmen vid hornen under lördagen och rev av Helsingborgs maraton . Mara-veteranen Ola gjorde sin sjätte mara i Helsingborg medan Robert slog med sin första maraton.

Ola satta av i bra tempo med tanke på hur hans sommarträning sett ut. Värmen och musklerna kom ifatt honom någonstans efter 30 och sista milen ser på siffrorna ut att varit ganksa plågsamma. Tillslut kom han i mål på 4:04:57.

Olas skor smälte nästan i värmen


Robert hade tanke på att under 4:30 och det såg riktigt bra ut med första halvan på 2:05 . Det var dock riktigt varmt och värmen tillsammans med den muskelmarinerande tredjemilen gjorde att fjärde milen blev ett kraftprov . 4:50:16 blev det till slut i debuten. Vi hoppas på nya maratonlopp för Robert kommande säsonger.

Robert i sitt första Maraton


Grymt jobbat således. Vi väntar på att LK Uvens beräkningsdator ska spotta ur sig uppdaterade tabeller inför höstens fina skara lopp.

onsdag 17 juli 2019

Sommarlöpning i Hörby

Hörby bjöd på det kyligaste marknadsloppet sedan LK Uven började gästa loppet 2009. Endast två uvar var på plats, Emma som gjorde sin andra start i loppet och Martin S som slog till med sin tionde start.

Martin och Emma representerade Uven i Hörby

-Jag missade förra årets lopp , annars har jag sprungit alla sedan 2009 när jag blev hitsläpad av Adde i dryga 30 graders värme, sa Martin när han var på väg till starten.



Martin inför debuten 2009

Martin sprang de 12.6 km på 50:20, en bit ifrån personbästa men endast 10 sekunder långsammare än 2017 så han börjar bli sig själv igen efter förra årets uppehåll. Det räckte till en tredjeplats i motionsklassen.


Emma, som körde Båstad marathon några dagar innan marknadsloppet, slog till med 1:00:12 vilket gav henne segern i motionsklassen. Det räckte inte för att sno 10-poängaren från Martin men 8 poäng sitter ju som en smäck.

Emma sprang Båstad Marathon

Emma drog till Båstad och körde marathon under den stekheta helgen 27 juni. - Jag börjar få lite panik nu inför mitt fjällmaraton och detta blir ett bra träningspass , skrattade Emma när bloggen sökte upp henne på hennes arbetsplats dagarna innan loppet.

Trots den på ytan avslappnade attityden så landade Emma på under fyra timmar med sina 3:57:54.

måndag 27 maj 2019

Uvar satte Färg på Göteborg

Då är halvmarakampen i UV GP igång. Tre uvar var uppe i Göteborg för att springa Goa Gubbars Varv. Ola satte ribban genom att först samla ihop över 120 000 till Childhood Foundation och därefter ta på sig full brandmanna-outfit för att springa varvet.

Till sin support hade han Mattias som en trofast crew, Mattias startade dock taktiskt i en något senare startgrupp.

Ola defilerar i mål 


Robert kom till start i sitt första varv och hade siktet inställt på 1:50 , vilket då skulle bli nytt pers. Han startade i ett högt tempo och det såg länge bra ut. Den ökända Göteborgssolen som skördat mången uv, bestämde sig sedan för ett överraskande besök. Solen och Götaälvbron i kombination med Avenyn blev en för tuff uppgift. 1:51:32 blev ändå ett nytt, fint pers för Robert som nu toppar halvmaralistan i årets GP.

Robert på väg mot ett fint pers


För Ola blev varvet en enda lång Eriksgata, förutom att han fick springa istället för åka häst o vagn. Efter nästan tre timmars slit (2:51:48) körde han sista varvet till stort jubel. Samtidigt löpte Mattias in  på 2:33:33 . Enorma insatser !


lördag 18 maj 2019

10 kilometersfest med många Pers

Skåne bjöd på back-to-back löparfest med Lundaloppet-Springtime kombon som ju som bekant ingår i UV Grand prix. Det var ganska få uvar som kom till start men resultaten som presterades var desto bättre.

I Lund slog Larssons till med två personliga rekord. Martin drog till med sinnessjuka 36:37 , en 20e plats. Hanna , enda tävlande för LK Uven rusade in på nya perset 48:47. I resultatlistan och vimmelbilderna syntes även gamle GP-legendaren Johannes Larsson (39:41) men GP-ledningen har inte fått någon information huruvida Johannes deltager i årets cirkus.

Glada Uvar i Lund

I Helsingborg fick Martin S sällskap av Robert Waltercrantz att hålla uv-fanan. Martin var elegant iklädd LK Uvens officiella tävlings T-Shirt anno 2010. Han slog han till med överraskande fina 39:13, bara några sekunder långsammare än Lundaloppet ifjol. Robert slog till med ett mycket fint pers på 44:16.

Detta innebär preliminärt att Martin L tar tiopoängaren , följd av Martin S,  Hanna och Robert.

torsdag 18 april 2019

Martin segrare i Premiären

I söndags var det premiär i Uv Grand Prix i och med Röstånga South Ridge Climb.

Martin vann första deltävlingen

Många av de tippade toppnamnen i GP hade lämnat återbud men på startlinjen stod bröderna Stigmar och Anders "Frasse" Fransson. Ola testade LK Uvens nya värme och eldsäkra tävlingsdräkt vilket visade sig vara en nackdel rent tempomässigt.

Ola klättrar 


Martin som gjorde sin första sin första tävlig på nästan ett år kunde  kontrollerat spurta ifrån Ola i spurtbacken de sista två hundra meterna vilket gav honom segermarginal på 26 sekunder (51:14 mot 51:40). Anders kom in på 1:03:30 efter att ha haft en tuff resa med smärtor som hindrat honom i skogarna.

Frasse plockade 6 härliga poäng