torsdag 18 april 2019

Martin segrare i Premiären

I söndags var det premiär i Uv Grand Prix i och med Röstånga South Ridge Climb.

Martin vann första deltävlingen

Många av de tippade toppnamnen i GP hade lämnat återbud men på startlinjen stod bröderna Stigmar och Anders "Frasse" Fransson. Ola testade LK Uvens nya värme och eldsäkra tävlingsdräkt vilket visade sig vara en nackdel rent tempomässigt.

Ola klättrar 


Martin som gjorde sin första sin första tävlig på nästan ett år kunde  kontrollerat spurta ifrån Ola i spurtbacken de sista två hundra meterna vilket gav honom segermarginal på 26 sekunder (51:14 mot 51:40). Anders kom in på 1:03:30 efter att ha haft en tuff resa med smärtor som hindrat honom i skogarna.

Frasse plockade 6 härliga poäng


fredag 12 april 2019

LK Uven Breakar in Den Nya Säsongen

Vinterdvalan är Slut
Många experter trodde att den tioende säsongen skulle bli den sista men efter vinterdvalan är nu Uv Grand Prix tillbaka. På söndag inleds säsongen med Röstånga South Hill Ridge Climb och sedan bär det av.

Övriga lopp i år blir valfri maraton, valfri halvmara, Lidingöloppet, Lundaloppet/Springtime, Hörby Marknadslopp, Hässleholmsloppet, Lergöksloppet, St. Hans Extreme, Hövdingeloppet, Pre Tartan 5K Challenge , Yddingeloppet och  Äspöloppet. Alla lopp är viktade 1,0 förutom Äspöloppet som är 2,0.

Hur gick det i fjol då. Efter en väldigt hemlig GP -final i Äspögruvan stod Emma som slutsegrare före Martin Larsson. Martin såg länge ut att gå mot sin första totala GP-seger men Emmas slutspurt är nästan i paritet med Addes "Blåsningen" -kupp från 2009.

Bronsmedaljen knep Hanna Larsson efter ett mycket starkt år .

Prispallen i Uv GP 2018

Martin L kunde trösta sig med att lägga vantarna på Ugglis efter en riktig urladdning.








lördag 15 september 2018

Von Uven på pallen i Hässleholm

Hässleholmsloppet har den bästa terrängbanan av alla lopp som ingår i Uv Grand Prix , så enkelt är det. Som vanligt hade arrangören gjort sitt bästa för att mörka att lopp skulle arrangeras men trots det var det ett litet gäng som stod på startlinjen lördagen den 1 September


Emma, som kom fyra ifjol svepte in till anmälningsbordet en minut innan stängning och var därför på plats ovanligt tidigt innan loppet. Kanske man redan här kunde ana att det var lite större fokus än förra året.

Emma laddar inför loppet och hade strategin klar

Adde var redan på plats och hade för dagen kontrakterat den för tillfället skadade Martin Stigmar som coach / packåsna. Martin befann sig på hemmaplan och det visade sig att han kände de flesta som kom till start. Adde har verkligen kommit igång denna säsong och har definitivt potential att vässa till sig ytterligare, Han såg vass ut innan loppet och hade dessutom fått startnummer 42 som kanske skulle kunna vara ett av hans favoritnummer


Startnummer 42 har en speciell betydelse

Det var en del diskussioner innan loppet om vilka skor som var bäst för dagen. Adde hade med sig sina Icebugs och det är vida känt att det kan bli lite halt på de grästäckta delarna som dyker upp efter ca 7 km . Diskussionerna skapade osäkerhet bland andra löpare som hade betydligt sämre dobb än uvlöparen eller till och med slicks/trädgårdstofflor. Till slut snörade veteranen på sig de gulgröna skorna.

Adde funderar igenom skovalet en sista gång

Efter en uppvärmning kring slottet och fokuserad spänning på startfältet ljöd startpistolen som lät ungefär som en Colt Python Double Action Revolver in .41 Magnum.

Episkt fokus på det så kallade "startfältet"

Båda uvarna såg ut att öppna i smart fart innan de försvann över stocken , in i skogen för att ta sig an den inledande stigningen som brukar marinera löpare ordentligt.



Adde fick en fin resa och kändes stark hela loppet. Efter 46:15 spurtade han snyggt in över mållinjen med en av dagens mäktigaste avslutningar.

Adde dundrar in mot mål

Det blev en stenhård fight i loppets damklass med fina tider på strax över 40 minuter. Efter toppduon så var det dock dags för Emma  Blomsterberg Von Uven (som speakern kallade henne...jo det var det hon sa). Emma spurtade in som trea i loppet på 48:06 och fortsätter Uvens fina tradition . Martin S kom ju trea i fjol vilket vi ju alla minns med glädje och stolthet.

Med fokus mot pallen
Loppet gjorde ingen besviken i år heller och Uven kommer tillbaka nästa år.

Medaljtrion tar emot folkets jubel


måndag 3 september 2018

St.Hans referat återfunnet

Eftersom uv-servern de senaste månaderna varit upptagen med att försöka hitta en algoritm för hur årets poängberäkning går till försvann referatet från St.Hans Extreme. Nu är det återfunnit och poängen är uträknade och utdelade för samtliga inkomna referat. Om någon uv eventuellt sprungit något annat lopp i Ankeborg, Helsingborg eller Göteborg måste vi tyvärr be er att skicka in referaten igen eftersom vi var tvungna att radera all gammal data för att kunna räkna ihop Martin Larssons astronomiskt höga poängskörd i årets GP.

Torsdagen den 24 maj drog sig en samling uvar mot Lunds högsta berg för att bemästra StHans backar och slåss om viktiga GP poäng. Sommarvärme och snustorrt underlag gjorde att Emma och Hanna efteranmälde sig på plats. Fredrik försökte gå under radarn med ett kartongbetonat lagnamn och Martin L kände på förhand högpoängvittring som ensam uv i startlistan.

Uvarna möttes upp och peppade varandra, uppvärmning var ej nödvändigt. Startskottet gick och kampen mot berget var igång. Hanna som gjorde sitt premiärlopp på StHans bestämde sig tidigt för att nöja sig med två varv men sedan slog tävlingsdjävulen till och hon fullföljde loppet på den fina tiden 1:04:04. Fredrik njöt av “det näst bästa loppet i GPn” och gick i mål på 1:01:50, nästan 3 minuter snabbare än förra året. Emma var pigg och dundrade i mål på 56:40 vilket gav en 7:e plats bland damerna. Martin som haft en antal års uppehåll från StHans kände sig pigg och plockade placeringar allt eftersom och gick efter en spännande avslutning in på en 3:e plats med personbästatiden 43:17.


Laguppställning på St.Hans

tisdag 10 juli 2018

Stigmar rev av mara i Roth

Den 1/7 var Martin S i södra Tyskland och körde en irondistans triathlon. Efter en trevlug simning och en  hård cykelsträcka gick han på maratonsträckan. En optimistisk öppning med halvmaran på 1:50 öppnade för en plågsam avslutning där han till slut kom i mål på 3:54:40 vilket för tillfället ger honom en första plats i maralistan.

Kullerstenslöpning i Roth



Triathletuvar dominerar Halvmaralistan

3e Juni i Sövde slog Martin och Martin till med varsin halvmara i samband med Sövde triathlon. 30 grader och gassande sol avskräckte inte och de lyckades gneta till sig fina tider.

Larsson imponerade i värmen

Martin Larsson dominerade och kom i mål på 1:33:12. Stigmar som fightades med kramp och ett slitet knä kom i mål på 1:46:08 efter en hård dag i skogen.

Läkarna säger att Stigmar åldrades 25 år under Sövdelöpningen
Andra helgen i juni var Adde uppe i Jönköping och körde Ironman 70.3 Jönköping. Även där var det riktigt varmt men Adde körde genom löpsträckan på 2:15:43. Första löptävlingen i år för Adde och vi hoppas att kroppen nu är på G.

Adde sprang i Jönköping (arkivbild)

LK Uven fortsatte Traditionen i Hörby

Hörby marknadslopp 4/7 - 2018
 
Fredde tvingades till ett sent avhopp vilket ledde till att de tre premiärlöparna Emma, Hanna och Martin L representerade LK Uven i den 48:e upplagan av det välrenommerade Hörby marknadslopp. 
 
Martin Larsson redo att tackla Hörby Marknadslopp
 
Loppet som fått mycket ros från tidigare Uv-representanter gjorde ingen besviken. Martin Stigmar bröt detta år sin svit efter 9 raka års deltagande och vilade sin kropp efter helgens IronMan i Roth, Tyskland. 
 
Den mycket analoga lösbladsnedräkningen till startskottet var till ända och de ivriga löparna gav sig iväg i den heta julikvällen och insöp avgaserna från MC-kortegen. Samtliga uvar kämpade sig igenom den inledande halvan med mestadels uppförslöpning och kunde sedan njuta av medlutslöpning in mot målet. 
 
Väl i mål var det tre glada uvar med fina resultat och spännande dueller under loppet. Hanna gick in på 1:05:45 vilket gav en fin 11:e plats av 31 damer i motionsklassen, Emma krossade timmesbarriären efter en hård slutspurt och gick in på 59:34 vilket gav en delad 3:e plats.
 
Starka insatser av Uvarna
Martin L lyckades rycka ifrån sin närmsta motståndare på den sista kilometern och kom först i motionsklassen på 48:45 och raderade därmed ut det gamla klubbrekordet i Hörby från 2011 (Martin S 49:11)