lördag 30 november 2013

Ola pallade för trycket, tog första GP-guldet

Årets Uppställning i Säsongsavslutningen
Äspöloppet blev som vanligt en orgie i blodsmak, smärtande vader och ömmande lungor. Ola behövde bara komma imål för att plocka hem sin första Grand Prix. 7 uvar kom till start; Ola, Martin, Adde, Micke,Adde, Anders och Emma. Om Olas guld redan var säkrat så var striden om silvret högst osäker. Martin låg ca poängen före Emma men det skulle räcka för Emma att slå Martin för att knipa silvret, och det var precis det som skedde.

Ola lite smånöjd

Martin öppnade ganska hårt men tappade krafterna redan efter ca 1 kilometer. Micke tog sig ganska snart om och sprang ifrån ganska snabbt till ett tryggt avstånd. En bit bakom dessa var det en stenhård kamp om placeringarna. Adde hängde Ola en bra stund men fick tillslut släppa taget. Emma överaskade med att också hon trycka ifrån Adde och därmed krossa samtliga uvar i kampen om den åtråvärda tyg-uven. En bit bakom distanserade Fredde en comebackande Anders.

Micke var först imål på 24:11, en förbättring med 7 sekunder jämfört med förra året. Martin stapplade imål på 24:41. Ola gjorde ett starkt lopp och såg sin bror gå retligt nära men ändå utom räckhåll, Ola kom in på 25:17. Emma öste imål på 26:09 (23:00) och krossade förra årets Pers med 2 minuter. Hon var även snabbast av alla tjejer i årets lopp, riktigt starkt.

Emma Dominerade i underjorden
Adde spurtade imål på 26:37 följd av Fredde på 28:15. Anders fixade 30 med halvminuten 29:30 och nu hoppas vi att han är på G.



Emmas första Berg-Uv


Uv-Säsongen är därmed slut och vi hälsar en ny spännande säsong välkommen. Ska någon kunna stoppa Ola i år? Kommer någon kunna hota Emma one-on-one? Kommer någon av de nya uvarna som Elin, Gunde eller Micke blanda sig i striden? Kommer någon av gammeluvarna komma tillbaka med hämd? 2014 ger svaren.


torsdag 24 oktober 2013

Ola ett steg närmare guldet efter seger i Yddingen

I riktigt Yddingeväder med dimma, regn och leriga skogsstigar tog Ola ett nytt steg mot att säkra guldet i Uv-GP 2013. Efter en seg start där Ola var näst sist ut från startområdet arbetade han sig långsamt upp genom fältet och segertiden skrevs till sist till 56:58 på den 12 km långa banan. Men GP-champagnen får ligga på kylning ett par veckor till eftersom ledningen i sammandraget stannade på 19,9 poäng och vinnaren i gruvan som bekant får 20 poäng.

Bakom Ola fördes en rafflande kamp om uvpoängen. Debutanten Elin gjorde ett starkt lopp och sprang in på 1.13:06 som med uvfaktorn gjorde att Fredde och Gunde behövde matcha 1.04:29. Fredde visade att han är en rutinerad uv och sprang in på 1.04:06 och tog därmed nya tunga uvpoäng i sammadraget. Jonas Gunde Wigrup krigade i backarna men fick nöja sig med fjärdeplatsen efter att ha klockats på 1.05:05. Eftersom han köpt sin startplats av Borstis i en buske bakom startområdet finns han inte med i den officiella resultatlistan.

Nu ställs lutningen på löpbanden i gymmen över hela Sverige på 14% inför årets sista utmaning. Ett av Oskarshamns absolut tuffaste lopp, Äspöloppet eller Berulllen [Bärg:ulelel-än] som det oftast benämns.

Arrangörerna av Yddingeloppet lämnar inget åt slumpen. Här ses den lyxiga SPA-avdelningen där trötta löpare kunde slappa efter loppet.

Ola och Gunde försöker hitta en startplats så långt bak i fältet som möjligt

lördag 5 oktober 2013

Långdistanshelgen bjöd på hårda prövningar


Förra helgen tog sig 4 uvar an hårda utnmaningar i det som är känt som "September long-run weekend" .  Fredde var tillsammans med Martin och Ola Stigmar i Stockholm för  att ta Lidingöloppet vid hornen medan Emma hade tagit sig till Berlin för att genomföra sitt första maraton.

Båda loppen bjöd på kyligt väder. I Berlin var det riktigt kallt vid starten på morgonen och det tog långt mer än 10 km innan värmen började komma igång (detta kan ju tyda på att man är i hyfsad form). Solen försökte i alla fall kämpa sig igenom molnen på Lidingö men temperaturen stannade på ca 10 grader.

Laguppställning Lidingöloppet

Fredde och Ola debuterade båda i loppet medan Martin gjorde sin 7:e (!) start. Martin lyckades hålla sin utstakade plan för att plocka sin andra silvermedalj, det såg lite mörkt ut när han tvingades stanna och stretcha sina bakre lårmuskler efter ca 28.4 kilometer. Han lyckades dock spurta in på 2:14:43.

Ola Laddar

Ola öppnade stenhårt och klockades för en snitthastighet på ca 4:10/km mellan kilometer 1-5. Detta är snabbare tempo än han har på sin bästa platta 10km. Han lugnade sig något men hade efter 25 km ett snitt på under 5:00 och känning på en tid under 2:30. Här sade dock kroppen "Nähädu, nu får du ge dig" och han fick gneta, stretcha och skrika sig igenom de sista 5 km på ca 32:30. Det slutade med finfina 2:34:12 i debuten.

Fredde som hoppades på en tid under 3:00 såg länge ut att ha kontroll på kropp och själ. Han matade på i ett jämnt och fint tempo och när han passerade 25 km på ca 2:27 hoppades UV-coacherna fansen att han skulle kunna hålla ihop det. Nu blev det lite som för Ola att Abborren såg ut det mesta ur Freddes ben. Han körde på bra ända in i kaklet och kom tillslut in på 3:03:54.  

Silver är gott
Emmas marathon började i ett makligt tempo och första milen gick på en bra bit över timmen. Detta berodde på den jobbiga kylan och tränglsen. Efter detta började Emma vakna till och ökade undan för undan tempot. Efter drygt halva stod det ganska klart att 4 timmar skulle klaras med bravur. Hon fortsatte att öka farten för varje 5 km och de sista två kilometrarna blev också loppets snabbaste. Hon kom in på 3:52:30.

Dessa resultat innebär att Martin och Emma tar 10 poäng var och knappar in på Ola som får nöja sig med 8. Fredde ökar på sin poängskörd med 6 härliga pinnar. Det finns givetvis chans för andra uvar att stjäla några av Emmas poäng om de genomför en Maraton med tillräckligt bra resultat. För killarna innebär deten tid på ca 3:24 .

söndag 15 september 2013

Stenhårt om Poängen i Ängelholm


I löpning gäller det att ha koll på detaljerna, det kan vara skillnaden mellan vinst och förlust. När Emma knöt en enkelknut på skon med avsikt att bättra på den med en dubbel innan start kan det ha avgjort lördagens uv-vinst i Ängelholm. För när den till synes obligatoriska Friskis och Svettis -inspirerades uppvärmningen satte igång glömdes rutinen bort...


Startområdet

Lergöksloppet är ny för i år i GP och mycket talar för att det ska få behålla statusen nästa år. Uvar på startlinjen var Ola och Martin Stigmar, Emma och nygamle uven Jonas "Gunde" Wigrup. Det är ju riktigt tätt i toppstriden så varje poäng är ursinnigt viktig.


Uvarna anänder till Ängelholm

Råbocka camping badade i sol och temperaturen var en bit över 20 grader när några hundra löpare galopperade iväg mot de 10.2 kilometerna på lagom fuktiga skogsstigar. Ola hängde traditionsenligt med sin bror från start och öppnade första kilometern på 3:55. Där tackade han för sig själv med orden "Näää jag släpper nu, det här är alldeles för fort för mig".

Uvarna kämpade bra på det ganska tunga underlaget. Olas tempo mattades något efter några kilometer och Martin var ganska trött när han väl sprungit förbi ett band på 7-8 löpare och befann sig i princip ensam i skogen. Emma såg ut att ta en knapp seger mot Martin men snöret på hennes slarvigt knutna sko började sakta men säkert lösas upp. För varje parerad sten, kotte och pinne gled öglan obarmhärtligt mot sitt öde. Till slut var hon tvungen att stanna och tappade viktiga sekunder. Samtidigt hade en hungrig löpare fått upp vittring på Martin och stressade honom rejält till att pressa sig i spåret.

Martin blev tillslut omsprungen av sin förföljare men kunde fälla sig in över mållinjen på en fin 10:e plats på tiden 40:39. Ola spurtade in något senare, märkbart sliten på 43:41.

Ola på målrakan


Emmas körde som vanligt en meditativ men frenetisk  slutsprint och experterna trodde länge att det skulle räcka till seger. Hennes 46:15 räknades dock om till 40:42 och hon fick se sig slagen med 3 ynka sekunder denna gång

Emma jagar sekunder på upploppet


Uvdebuterande Jonas dundrade in på 50:51 och plockade fina uvpoäng inför slutspurten. Det ryktas om att han satsar på en full GP nästa år vilket alla GP-fans ser fram emot.

Martin tog i och med dagens seger ett hårdare grepp om silvret och har nu 1.5 poäng ner till Emma på bronsplats. Han åt sig även ännu närmre Ola i toppen, avståndet är nu ynka 15 poäng mellan ettan och tvåan.

söndag 8 september 2013

Två uvar flög i Hässleholm


Endast två uvar kom i lördags till ett soligt Hovdala för en ordentlig genomkörare i de branta, ojämna stigarna tillsammans med ett par hundra andra löpare. Ola och Martin Stigmar njöt av solskenet innan start och hoppades kunna sno åt sig fina poäng i de andras frånvaro. 

Upploppsfrenesi

Drygt 20 grader och sol ramade in loppet som är 10 km terräng. Här snackar vi riktig terräng där man får vara noga med var man sätter fötterna om man inte vill ge ledbanden en tänjning och vara tålmodig med omspringningarna eftersom det på många ställen helt enkelt inte går att springa om. Loppet var rejält tufft och bjöd på hårda, sega uppförsbackar framförallt i början men lät dem komma ända fram tills det var dryga kilometern kvar.

Majoriteten av startfältet rusade iväg i sanslös fart och de båda uvarna hamnade en bit bak. När de kom in i skogen och de tuffa backarna började sansade det signågot och de kunde börja avancera. Banan tog rejält på deras krafter men de kunde glädjas åt att de medtävlande även de frustade kraftigt i spåret. Martin kom först av uvarna in på 42:30 och en 14:e plats totalt medan Ola kom in på 45:31 och en 29:e plats.

Ola ökade sin ledning i GP ytterligare medan Martin trippade om Emma i tabellen och ligger nu på en silverplats. Nästa helg drar GP-cirkusen till Ängelholm för en ny drabbning.

onsdag 4 september 2013

Emmas snabba halvmara sätter press på Ola

Emma valde föga glamorösa Landskrona halvmarathon för att sätta in en attack mot GP-ledaren Ola och väcka spänning i medaljstriden. En finfin fjärdeplats i motionsklassen på tiden 1.41.02 ger omräknat med uv-faktorn en tid på 1.28.54 och en svårslagen andraplats i halvmaratabellen. Det ryktas att bröderna Stigmar smider planer och letar nya halvmaror där Eslövs, Teckomatorps och Skurups halvmarathon alla fått förfrågan om det finns lediga platser. Emmas reflektioner från loppet:

Landskrona halvmarathon -jämförelser med Gbg varvet:

1. Varmt och soligt, men inte lika kvavt (å andra sidan inte heller någon avsvalkande regn och hagelskur)

2. Blåsten, bitvis rejäl motvind, men inte 1 mil i sträck

3. Publik och musik- nada!

4. Antal löpare, betydligt färre vilket gav gott om plats att springa på och inget köande för att få vatten, å andra sidan heller inga direkt att ta rygg på. Efter första milen sprang jag helt solo...

Kontentan: ett svettigt lopp, trögt och ensamt bitvis, men i slutändan nytt PB på halvmarathon, jippie!

Nu laddar vi för en nagelbitande och spännande höst med höjdpunkter som Lidingöloppet och Yddingen innan årets segrare koras i Oskarshamn.

måndag 19 augusti 2013

Emma tog hem Pre 5k


I lördags var det dags för Pre 5k challenge för fjärde gången. 5000 meter på Lunds centrala idrottsplats stod på schemat och en inhyrd voodoomästare såg till att det regnade i nästan hela Skåne utom just på IP. Publiken hade strömmat till platsen och återigen var antalet åskådare fler än antalet löpare.

Spekulationerna om vilka löpare som skulle dyka upp var som vanligt hett förhandsstoff men det blev till slut 5+2 uvar som stod på startlinjen. Emma, Martin, Fredde, Ola och Anders plus två bonuslöpare som dök upp och ville hänga på. Eftersom LK Uvens arrangemang är väldigt "street" så är detta en välkommen del av tillställningarna. Per-Åke ryktades först inte komma till start, sen sade han sig vara på väg för att deltaga i loppet men kom bort på vägen och fick tyvärr lämna återbud. 

Förhandstipsen spådde en kamp om segern mellan Emma och Martin. Emma slog ifjol pers med 1:19 till 21:59 och vetskapen om att hon kunde putsa det ytterligare stressade Martin märkbart i planeringen. Ola kunde mycket väl gå under 20 minuter för första gången i karriären men kunde han skrälla mot Martin eller Emma? Fredde, som ju är med i medaljdiskussionerna i hade en banbrytande, modern Uv-linne-prototyp på sig som vi säkerligen kommer att få se mycket av i framtiden.

Startskottet går, något oortodox start av Anders och de två bonuslöparna


Varvräknar-starter Adde startade loppet och det bar av i en galen fart. Martin stressades hårt av brodern Ola samt en av bonuslöparna till att öppna första varvet på strax över 1:20 vilket var betydligt snabbare än planerat, Ola brukar ju tjyvrusa (se lundaloppet) men vad var bonuslöparen för någon egentligen? Efter ett och ett halvt varv började Ola andas lite tyngre och släppte sakta en lucka, bonuslöparen började gå och löparna positionerade sig längs den rödbruna ovalen.

Martin funderar på hur bror Ola och bonuslöparen i pilotglasen tänker under första varvet


Martin matade på, något långsammare än i starten men ändå på ett för honom bra tempo. Ola fortsatte att köra på brutalt och hade efter tre kilometer en god marginal till att klara drömgränsen 20 minuter. Efter Ola låg Emma och körde på i ett bra tempo, Martin visste att han var tvungen att varva henne och sedan dra ifrån en bra bit för att kunna ta hem segern. Anders distanserade Fredde efter en stund vilket innebar att alla löpare fick tackla den lilla motvinden på bortre rakan allena.

Fredde under något av de 12.5 varven


Det såg ut som om Martins varvning skulle komma i hyffsad tid men när han hade 80 meter kvar så verkade det som om Emma ökade farten. Nästa gång kanske han ska springa barfota eller i mokasiner och ha rödbrun tröja så att han inte hörs och syns så tydligt. Varvningen kom försent och det visade sig att Emma överträffade de högt ställda förväntningarna. Martin spurtade i mål på 18:54 vilket är ännu ett bra steg framåt och hans näst snabbaste 5 km någonsin. En av funktionärerna hånade högljutt Martins spurtkapacitet men experter säger i efterhand att den var "bra".

Martin spurtar för att komma under 19 inför en entusiastisk och ungdomlig publik 
Ola "förlora i tv-spels-vrålade" i mål en stund senare på jättefina men lite snöpliga 20:04, nytt personligt rekord med 48 sekunder.

Olas spurt


Emma öste lite fnysande i mål på 20:46, märkbart irriterad över Martins varvning vilket hon verkade  anta betydde förlust. Hennes lysande tid räckte dock gott och väl till seger i loppet och hon putsade sitt pers med ytterligare 1:13.

Emma spurtar mot seger
Anders gjorde ett bra lopp och spurtade i mål på 21:43. En förvirring bland arrangörer och löpare gjorde att han fick släppas iväg på ett extravarv för att det skulle bli korrekt antal varv. Som tur är löstes situationen enligt GPs regelverk så att Anders tid kan räknas in i cirkusen. Fredde grimaserade klädsamt de sista tre varven och klämde ut det sista under de avslutande 400 meterna för att springa i mål på 24:11 Nya fräscha poäng för GP-fyran att jobba med.